سیستم های حجم متغیر (VAV)(VARIABLE AIR VOLUME)

سیستم VAV به­ منظور کنترل درجه حرارت اتاق براساس تغییر حجم هوای ورودی به اتاق عمل می­ کند. دراین سیستم ­ها درجه حرارت هوای ورودی به فضای مورد نظر ثابت خواهند ماند.

شایان ذکر است که سیستم VAV یا می­تواند سیستم خنک کننده باشد و یا سیستم گرم کننده و نمی ­تواند هر دو سیستم باشد.

از آنجایی که اغلب بارهای داخلی یک ساختمان بارهای سرمایشی هستند، طبیعی است که بیشتر اوقات سیستم­های VAV به ­عنوان سیستم ­های سرمایش تنها طراحی شوند و به­ منظور گرمایش بخش پیرامونی ساختمان به هنگام زمستان، از سیستم­ های گرمایش پیرامونی که همراه با سیستم VAV به­ کار می­روند استفاده شود.

مزایای سیستم های حجم متغیر

در مقابسه با سیستم CAV، یک سیستم VAV خالص هیچ گونه انرژی حرارتی و الکتریکی هدر نمی­ دهد. این سیستم­ ها راندمان بالایی دارند چرا که با کمترین حجم هوا می توان به شرایط دمای طراحی دست یافت. در سیستم VAV با درجه حرارت ثابت، کنترل درجه حرارت هر زون از طریق افزایش و کاهش میزان دبی هوا آن زون صورت می ­گیرد و از آنجایی که ترموستات به جعبه VAV متصل است توانایی کنترل دما در یک اتاق خاص ممکن می شود. در حالت کم ­باری که در بیشتر مواقع حاکم است، نیازی به مخلوط کردن هوا و یا پس گرمایش و سرمایش ندارد.  چراکه با با تغییر دبی هوا در هر زون این بار حذف می­ شود.

 هواسازهای  VAV غالبا کوچک تر هستند و فضای کمتری اشغال می­ کنند. کانال کشی در این سیستم ها نیز ابعاد کوچکتری دارند و به همین دلیل در سقف کاذب فضای کمتری را به خود اختصاص می­ دهد. در این سیستم­ ها بر خلاف سیستمهای CAV فن دستگاه همواره در حالت حداکثر کار نمی کند و انرژی انتقالی کمتری مصرف می شود. در مقایسه با سیستم­های CAV این سیستم ها بسیار موثر بوده و دارای هزینه اولیه کمتری هستند و انعطاف پذیری بالاتری دارند.

معایب سیستم های حجم متغیر

به سبب ثابت بودن درجه حرارت هوا این سیستم تنها می­ تواند سیستم سرمایشی باشد در نتیجه برای تکمیل آن و تهویه مطبوع فضای مورد نظر نیاز به  سیستم­ های مکمل گرمایشی می باشد. ثابت نگه داشتن و کنترل فشار هوا به دلیل تغییر حجم هوای ورودی مشکل و نیازمند کنترل­ های پیچیده تری است. تأمین هوای تازه مورد نیاز در حالت پاره بار مشکل است. کم شدن سرعت هوا در حالت پاره بار گردش هوا را مختل می کند.

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد رای‌ها 0

هنوز امتیازی ثبت نشده

تلگرام
توئیتر
فیسبوک
لینکدین

دیدگاهتان را بنویسید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. فیلد های ضروری مشخص شده اند *

ارسال نظر