انواع اسپلیت بر حسب کمپرسور

انواع اسپلیت بر حسب کمپرسور

یکی از سیستم‌های سرمایشی و تهویه مطبوع ساختمان که امروزه جایگاه ویژه‌ای در بین مردم دارند و در نقاط مختلفی همچون بیمارستان، دانشگاه، آپارتمان‌ها و ..نصب می‌شوند اسپلیت یا کولرهای گازی هستند. این سیستم سرمایشی جای کولرهای آبی و پنکه‌ها را گرفته و به عنوان یک تهویه هوای عالی به کار می‌رود.در این مطلب با انواع اسپلیت بر حسب کمپرسور آشنا خواهیم شد .

این محصول به صورت دو تکه بوده که یک قسمت مهم آن به نام کندانسینگ یا یونیت خارجی در بیرون از خانه با نصب شده و قسمت درونی آن یعمی یونیت داخلی در فضای داخلی خانه نصب می‌شود. هر مدل از اسپلیت‌ها دارای یک موتور مرکزی است که به آن کمپرسور گفته می‌شود. این کمپرسور وظیفه افزایش فشار گاز را برعهده دارد و دارای مدل‌های مختلفی می‌باشد. در واقع انواع اسپلیت بر حسب کمپرسور متفاوت هستند و کارایی متنوعی دارند. برای آشنایی بیشتر با این مدل‌های کمپرسور اسپلیت‌ها انواع متنوع آنها را به صورت جداگانه معرفی می‌کنیم.

کمپرسور پیستونی

هر کمپرسور برای فشردن گاز مبرد به کار می‌رود که در نوع کمپرسور پیستونی برای این کار از یک پیستون استفاده شده است. این پیستون درون سیلندر واقع شده است.اگر به پیستون و سیلندر در ماشین دقت کرده باشید خواهید دید که این نوع کمپرسور نیز مانند آن عمل می‌کند. به این مدل از کمپرسور رفت و برگشتی نیز گفته می‌شود. این نوع کمپرسور با انواع گازهای مبرد که تولید شده همخوانی دارد. به همین سبب است که در مناطق خیلی گرم از این نوع اسپلیت استفاده می‌شود. به طور قطع هر وسیله در کنار مزایا دارای معایبی نیز خواهد بود که این مدل نیز وزن زیادی را دارا می‌باشد که از معایب آن به شمار می‌رود.

کمپرسور روتاری

یکی از انواع اسپلیت بر حسب کمپرسور مدل روتاری می‌باشد. در این نوع کمپرسور کار مکش و تهویه هوا به وسیله تیغه‌ها انجام می‌شود که به صورت دورانی می‌چرخد. این محصول را به اسم‌ کمپرسور موشکی نیز می‌شناسند. خوشبختانه در تولید این کالا به موارد مهمی دقت شده از جمله این موارد بالا بودن راندمان کاری این دستگاه است. از مزیت‌های دیگری که می‌توان برای این مورد برشمرد مصرف برق پایین آن است و این موضوع در قبوض برق به خوبی هویدا است. بدون صدا بودن این دستگاه مزیدی بر علت شده تا خرید این محصول بیشتر شود. البته این موضوع را باید در نظر داشت که اگر این اسپلیت خراب شود باید هزینه بیشتری صرف تعمیرات آن بکنید.این نوع کمپرسور ، پراستفاده ترین و محبوب ترین کمپرسور در میان انواع اسپلیت می باشد.

کمپرسور مارپیچی یا اسکرال

این اسپلیپ با داشتن کمپرسور اسکرال یا مارپیج شاهد دو حرکت معکوس است. یک مارپیچ به صورت جلو در حرکت بوده و نمونه دیگر به حالت سکون در جای خود قرار دارد که در این صورت فشار گاز ایجاد می‌گردد. این مدل نیز همانند نوع روتاری راندمان و کارایی خیلی خوبی از خود نشان می‌دهد و در مقابل نوع سیلندری صدای خیلی کمتری تولید می‌کند. تعمیر قطعات آن نیز با هزینه معقولی انجام می‌شود. در خرید انواع اسپلیت برحسب کمپرسور باید به نوع این کالا و محیطی که در آن قرار دارید توجه کنید.این نوع کمپرسور با توجه به ظرفیت در کولرهای ایستاده استفاده می شود.

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟

میانگین امتیاز 5 / 5. تعداد رای‌ها 1

هنوز امتیازی ثبت نشده

تلگرام
توئیتر
فیسبوک
لینکدین

دیدگاهتان را بنویسید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. فیلد های ضروری مشخص شده اند *

ارسال نظر