انواع گاز در کولر گازی

انواع گاز در کولر گازی

کولر گازی یک سیستم تهویه مطبوع و خنک کننده‌ی محبوب در فصل تابستان است که در انواع مدل‌ها قابل تهیه می باشد. عملکرد کولر گازی وابسته به گاز مورد استفاده در آن است که در نمونه‌های مختلفی موجود بوده و معمولا پس از مدتی هم به شارژ مجدد نیاز دارد. از این رو، با شناخت انواع گاز در کولر گازی می توان نوع مناسب آن را برای سیستم تهویه خود انتخاب کرد.

نقش گاز در سیستم کولر گازی

گاز به‌کار رفته در کولرهای گازی نقش تعیین کننده‌ای در کیفیت و کارکرد این گونه از سیستم های تهویه بر عهده دارد. به طور کلی، خنگ سازی در کولرهای گازی به واسطه ی گازی انجام می گیرد که به عنوان ماده مبرد در سیکل تبرید شناخته می شود. این گاز با قرار گرفتن در چرخه ی تبرید ابتدا مایع می‌شود و دوباره با گرفتن گرمای هوا به حالت گاز در می آید. از طریق این چرخه، هوای خنک ایجاد شده و توسط بخش هوارسان به داخل فضای اتاق فرستاده می شود.

چه انواع گازی برای اسپلیت وجود دارد؟

انواع مختلفی از گازها برای شارژ اسپلیت و کولر گازی مورد استفاده قرار می گیرد که هر کدام از آن‌ها کیفیت و ویژگی های مخصوص خود را دارا می باشند. در ادامه با انواع گاز کولر بیشتر آشنا می شویم.

گاز R-22

گاز R22 از نمونه های رایج گاز برای سیستم های اسپلیت و کولر گازی است که به مدت چندین دهه مورد استفاده قرار گرفته است. ساختار مولکولی این گاز به صورت HCFC است که آن را هیدرو کلروفلورو کربن می نامند.

از آنجا که گاز R22 از نوع گازهای گلخانه ای است برای محیط زیست خطرناک محسوب می شود و در صورت نشت کردن باعث تخریب لایه اوزون خواهد شد. به همین دلیل، امروزه سعی می شود از این گاز کم تر استفاده شده و به جای آن گازهای دوستدار محیط زیست به کار رود. همچنین طبق پروتکل مونترال ، تولید این گاز تا سال 2030 حذف خواهد شد .

گاز R410A

گاز R410A پرکاربردترین گاز در نسل های جدید کولر گازی است که از ترکیب دو گاز فریونی R32‌ و R125 تشکیل می شود.

این گاز ساختار مولکولی HFC (هیدرو فلوئورو کربن) داشته و به عنوان مبرد دوستدار محیط زیست شناخته می شود.

از مبرد R410A در انواع مدل های کولر گازی، اسپلیت و داکت اسپلیت نظیر توشیبا، ال جی، هیتاچی، اسپلیت گرین و … استفاده می‌شود. با این حال، دستگاه کولر شما باید از این گاز پشتیبانی داشته باشد تا بتوان آن را با این مبرد شارژ کرد.

گاز R134a

گاز R134a‌ که فرمول شیمیایی آن به صورت CH1FCF3 است، فاقد اتم کلر بوده و و از گازهای غیر مخرب برای لایه اوزون محسوب می شود. با این حال، گاز R134a از هوا سنگین تر است و در صورت استفاده در مکان هایی که از تهویه مناسب برخوردار نباشند می تواند موجب سرگیجه، تهوع و ضعف شود. از این گاز ، در چیلرها و سیستم های  VRF استفاده می شود.

گاز R407

گاز R407‌ نوعی از گاز کولر است که از ترکیب مبردهای فریونی R32، R134 و R125 تشکیل می‌شود و تقریبا مشابه با گاز R22 می باشد. از این گاز ، در چیلرها و سیستم های  VRF استفاده می شود.

گاز R32

این گاز هنوز وارد ایران نشده است و شرکت های فروشنده دستگاه های تهویه مطبوع در ایران از این گاز استفاده نکرده اند . اما این گاز در آینده ای نزدیک بسیار محبوب خواهد شد . زیرا گاز گلخانه ای به حساب نمی آید و برای محیط زیست مضر نیست و از لحاظ راندمان از گازهای R22 و R410 بالاتر است.

اطلاعات دقیق گازها در اپلیکیشن Refrigeration Tools

در این اپلیکیشن می توانید اطلاعات  جامع و  مناسبی از گازهای مختلف نظیر فشار کاری ، نوع روغن ، نقطه جوش ، دمای بحرانی و …را بدست بیاورید .

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟

میانگین امتیاز 3.1 / 5. تعداد رای‌ها 7

هنوز امتیازی ثبت نشده

تلگرام
توئیتر
فیسبوک
لینکدین

دیدگاهتان را بنویسید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. فیلد های ضروری مشخص شده اند *

ارسال نظر