مقایسه چیلر و سیستم VRF

مقایسه چیلر و سیستم VRF به صورت کاربردی

انتخاب سیستم تهویه مطبوع برای مدیران پروژه همواره مسئله ای چالش برانگیز بوده است. برای اینکه بتوان بهترین نوع سیستم تهویه مرکزی را انتخاب کرد، باید به مقایسه انواع آن با یکدیگر پرداخت. در این مطلب ، بررسی و مقایسه چیلر و سیستم VRF را خواهیم داشت .

مهم ترین موارد در مقایسه چیلر و سیستم VRF

چیلر و اسپلیت مرکزی VRF هر دو از سیستم های رایج برای تهویه هستند که ساختار و عملکرد مخصوص به خود را دارند. ابتدا هر کدام از این دو دستگاه تهویه را معرفی خواهیم کرد و سپس تفاوت های آن ها را با یکدیگر بر می شمریم.

چیلر گرین دستگاهی با سیکل تراکمی یا جذبی است که جریان سیال را خنک می کند. چیلرها به طور کلی به دو صورت آب خنک و هوا خنک موجود هستند و شامل بخش های کمپرسور، کندانسور، شیر انبساط و اواپراتور می باشند. در این دستگاه، سیال مبرد در کمپرسور فشرده شده و حرارت آن در اواپراتور گرفته می شود که در نتیجه آن، آب تا ۷ درجه سانتی گراد خنک شده و به یونیت داخلی فن کوئل انتقال داده شده می شود.

از سوی دیگر، سیستم VRF نیز به مانند چیلر از یک بخش خارجی و چند یونیت داخلی تشکیل می شود، اما با این تفاوت که در آن به جای آب خنک، جریان مبرد به طور مستقیم از کمپرسور پمپ شده و با دمایی پایین به یونیت های داخلی می رسد که با عبور جریان هوا از روی کویل محیط خنک می شود. از این نظر، VRF بیشتر به کولرهای گازی شبیه است و نمونه ای از سیستم های تهویه انبساط مستقیم (DX) به شمار می رود.

هزینه و قیمت

هزینه اولیه‌ی نصب چیلر و فن کویل گرین به مراتب کم تر از هزینه نصب سیستم VRF است. برای راه اندازی سیستم VRF‌ هزینه قطعات، لوله کشی ها و خدمات سرویس کاران سنگین تر خواهد بود، چون باید رایزرهای زیادی با لوله کشی‌های مسی، جانمایی و نصب شوند. با این حال، مصرف انرژی در VRF‌ کم تر است.

مصرف انرژی

چیلر در مقایسه با VRF مصرف برق بیشتری دارد و هزینه قابل توجهی را برای واحدهای ساختمانی به وجود می آورد، در حالی که VRF به دلیل استفاده از تکنولوژی VRT، استفاده از کمپرسورها و فن های اینورتر و نداشتن پمپ سیرکولاسیون، مصرف برق را تا ۳۰ درصد می تواند کاهش دهد. البته این نکته را هم در ارتباط با مصرف برق VRF باید در نظر داشت که به دلیل پیچیدگی‌های لوله کشی و کاهش راندمان دستگاه، ممکن است برای هر واحد ساختمانی از یک یونیت خارجی استفاده شود که در این صورت، مصرف برق VRF در مجموع بیشتر خواهد بود؛ مگر آنکه سیستم مرکزی VRF در ساختمان به کار برده شود.

علاوه بر این، برای عملکرد مناسب باید توازن فشار جریان مبرد VRF‌ نیز رعایت شود که در نتیجه نصب صحیح این سیستم حساسیت بالایی خواهد داشت.

برخی از مزایا و معایب چیلر و سیستم VRF

  • در سیستم VRF‌ وضعیت کارکرد دستگاه و پارامترهایی نظیر زمانِ خاموش و روشن شدن و دمای دلخواه، از طریق کنترلر قابل تنظیم است. همچنین، میزان سیال مبرد ارسالی به هر یونیت داخلی نیز قابل تنظیم می‌باشد.
  • در چیلر باید صافی آب و پمپ سیرکولاسیون به طور مرتب تمیز شوند تا عملکرد مناسبی داشته باشند.
  • از چیلرها به‌عنوان جانشین سیستم‌های گرمایشی هم می‌توان استفاده کرد، در حالی که نمونه‌های VRf‌ برای تولید گرما عملکرد چندان مطلوبی ندارند.
  • دوام و متوسط طول عمر چیلر نیز معمولا از VRF‌ طولانی تر است.

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟

میانگین امتیاز 5 / 5. تعداد رای‌ها 1

هنوز امتیازی ثبت نشده

تلگرام
توئیتر
فیسبوک
لینکدین

دیدگاهتان را بنویسید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. فیلد های ضروری مشخص شده اند *

ارسال نظر