اشتباهات بزرگ در سیستم تهویه مطبوع

اشتباهات بزرگ در سیستم تهویه مطبوع

در تابستان و با گرم شدن هوا استفاده از سیستم‌های تهویه مطبوع نیز رایج می شود. با این حال، برخی اشتباهاتی که در رابطه با استفاده از این سیستم‌ها روی می دهد ممکن است باعث کاهش اثربخشی و راندمان دستگاه تهویه شود و قبض برق شما را هم سنگین کند. در این مقاله، اشتباهات بزرگ در سیستم تهویه مطبوع را مورد بررسی قرار می دهیم.

انتخاب ظرفیت نامناسب سیستم تهویه

از مهم ترین مواردی که در خرید سیستم تهویه باید مدنظر داشت انتخاب ظرفیت و اندازه مناسب دستگاه است. سیستم تهویه‌ای که متناسب با فضای مورد نظر خریداری نشود، ممکن است باعث مشکلات مختلفی شود. اگر سیستم تهویه کوچک باشد، باز اضافی بر دوش دستگاه خواهد بود و هزینه ها افزایش می یابد، و اگر تهویه بیش از اندازه بزرگ باشد دما به صورت یکنواخت کاهش نمی یابد و ممکن است باعث خاموش و روشن شدن متناوب شود که خرابیِ کنترل های الکتریکی را در پی خواهد داشت.

قرار دادن یونیت خارجی سیستم تهویه در محل گرم

بسیاری از سیستم های تهویه مطبوع دارای یک یونیت خارجی هستند که بخش کمپرسور دستگاه به شمار می رود. از جمله نکاتی که در نصب یونیت خارجی باید رعایت شود جانمایی مناسب است. پنل خارجی نباید در محلی گرم و پر گرد و غبار قرار داده شود. بنابراین، از نصب یونیت بیرونی در فضای آلوده، پر رفت و آمد و زیر تابش آفتاب خودداری کنید.

فاصله زیاد بین لوله های اتصال یونیت خارجی و داخلی

همواره توصیه می شود لوله‌های ارتباط دهنده‌ی بخش‌های خارجی و داخلی سیستم تهویه فاصله کمی داشته باشند. برای مثال، اگر اسپلیت شما در فاصله طولانی از یونیت خارجی قرار داشته باشد فشار زیادی به کمپرسور وارد می شود که عملکرد دستگاه را دچار اختلال می کند.

نصب نادرست پنل داخلی

پنل داخلی بخش هوارسان سیستم تهویه است که در کولرهای اسپلیت گرین بر روی دیوار نصب می شود. از این رو، پنل داخلی باید به طور مستحکم و در حالت تراز بر روی پایه دستگاه نصب شود تا راندمان مناسب را داشته باشد و از افتادن آن جلوگیری شود.

تمیز نکردن فیلترهای هوا

فیلتر هوا بخش بسیار مهمی در سیستم های تهویه و کولرهای گازی است که توصیه می شود هر سه ماه یک بار تمیز یا تعویض شود. کثیف بودن فیلتر عاملی است که عمر سیستم تهویه را کم کرده و مصرف برق دستگاه را هم را افزایش می دهد.

ایجاد شیب ناصحیح برای تخلیه دستگاه

برای دستگاه های تهویه و کولر گازی باید روش مناسبی برای تخلیه در نظر گرفته شود. گاهی در اثر نصب غیراصولی لوله ی تخلیه دارای شیب رو به بالا می باشد که همین امر موجب می شود دستگاه نتواند عمل تخلیه را به درستی انجام دهد. در نتیجه، برای اینکه سیستم تهویه از کارکرد مطلوبی برخوردار باشد حتما بهتر است شیب لوله تخلیه به صورت صحیح و رو به پایین تعبیه شود.

سیم کشی نامناسب برق

تأمین برق دستگاه تهویه باید به صورت اصولی و استاندارد انجام شود. نصب و سیم کشی نادقیق ممکن است خسارت های جبران ناپذیری را به وجود آورد.

رها کردن دستگاه به حال خود و تنظیم نادرست ترموستات

چنانچه سیستم تهویه شما به قابلیت تنظیم و خاموش شدن خودکار مجهز نیست، هیچ‌گاه دستگاه را در حالت روشن ترک نکنید که هم هزینه هایتان بیشتر خواهد شد و هم از عمر مفید کولر به شدت کاسته می‌شود.

از سوی دیگر، سیستم های تهویه دارای ترموستات به صورت هوشمند دمای محیط را کنترل می‌کنند و قابل تنظیم نیز می‌باشند. با ‌این ‌حال، ترموستات هم باید در جای مناسب قرار بگیرد و از تنظیمات صحیح برای آن استفاده شود.

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟

میانگین امتیاز 5 / 5. تعداد رای‌ها 1

هنوز امتیازی ثبت نشده

تلگرام
توئیتر
فیسبوک
لینکدین

دیدگاهتان را بنویسید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. فیلد های ضروری مشخص شده اند *

ارسال نظر